ЗАСТОСУВАННЯ МОДЕЛІ БАГАТОКОМПОНЕНТНОГО СКЛАДНОГО РУХУ ДЛЯ КЕРУВАННЯ БЕЗПІЛОТНИМИ НАЗЕМНИМИ КОМПЛЕКСАМИ

Автор(и)

  • Михайло Подригало
  • Андрій Нікорчук

DOI:

https://doi.org/10.33405/2409-7470/2025/1/45/339288

Ключові слова:

безпілотні наземні комплекси, багатокомпонентний складний рух, керованість, стійкість

Анотація

У статті зазначено, що застосування моделі багатокомпонентного складного руху дає змогу здійснювати контроль стійкості і керованості під час руху як одиничних безпілотних наземних комплексів, так і у складі груп. Запропоновані показники контролю керування. Як такі використовуються вектори відносних лінійних і кутових прискорень, вони уможливлюють контроль стійкості і керованості групи безпілотних наземних комплексів.

Для забезпечення високої точності переміщення групи безпілотних наземних комплексів запропоновано розглядати їх як механізм з багатьма ступенями вільності та гнучкими кінематичними зв’язками, які допускають певні відносні переміщення між окремими ланками. Зв’язки між зазначеними кінематичними парами автори статті назвали телекомунікаційними або інформаційними.

Посилання

ОП 3-0(46). Доктрина «Застосування безпілотних ударних систем у Збройних Силах України». Київ : Центральне управління безпілотних систем ГШ ЗС України спільно з ЦНДІ ЗС України, 2024. 59 с.

Operating of mobile machine units system using the model of multicomponent complex movement / A. Lebedev et al. Автомобільний транспорт. 2015. Вип. 36. С. 60‒66.

Мазін О. С. Підвищення енергоефективності автомобілів при маневруванні зниженням непродуктивних втрат енергії : автореф. дис. ... канд. техн. наук : 05.22.20. Харків, 2020. 20 с.

Абрамов Д. В. Концепція покращення функціональної стабільності динамічних та енергоперетворюючих властивостей автомобілів : автореф. дис. … д-ра техн. наук : 05.22.02. Харків, 2018. 40 с.

Динаміка машин з пружними ланками. На прикладі автомобілів і тракторів : монографія / за ред. М. А. Подригало та О. С. Полянського. Харків : Естет Прінт, 2024. 272 с.

Динаміка колеса автомобіля : монографія / за ред. М. А. Подригало та О. С. Полянського. Харків : ХНАДУ, 2019. 199 с.

Клец Д. М. Концепція забезпечення стабільності показників стійкості та керованості автомобілів : автореф. дис. … д-ра техн. наук : 05.22.20. Харків, 2015. 40 с.

Визначення необхідної кількості акселерометрів і місця їх установки при динамічних випробуваннях мобільних машин / Подригало М. А., Артьомов М. П., Клец Д. М., Коробко А. І. Механіка та машинобудування. 2012. № 2. С. 127‒135.

Подригало М. А., Гармаш В. П., Побережний А. А. Поліпшення маневреності чотиривісних автомобілів збільшенням числа ступенів рухомості ходової частини. Збірник наукових праць Національної академії Національної гвардії України. Харків, 2022. Вип. 1 (39). С. 38‒41.

Бобошко О. А. Підвищення маневреності колісних тракторів і самохідних шасі : автореф. дис. … канд. техн. наук : 05.22.02. Харків, 2002. 20 с.

Бобошко О. А. Наукові основи підвищення показників маневреності автомобілів : автореф. дис. … д-ра техн. наук : 05.22.02. Харків, 2019. 40 с.

Закапко О. Г. Поліпшення агрегатованості і маневреності тракторних самохідних шасі використанням переднього поворотного мосту : дис. … д-ра філософії (РнD): 274. Харків, 2023. 170 с.

Гармаш В. П. Поліпшення маневреності колісних машин шляхом використання роздільного приводу коліс поворотного мосту : дис. … д-ра філософії (РнD): 274. Харків, 2023. 146 с.

Малогабаритний колісний транспортний засіб з переднім поворотним мостом, що підвішений балансирно : пат. 153925 Україна : № u202300045; заявл. 05.01.2023; опубл. 20.09.2023. Бюл. № 38.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-17

Номер

Розділ

Статті